Snad žádný jiný doplněk nezažívá v poslední době takový boom jako batohy. Poptávka po nich roste, na ulicích je jich plno a nové značky i nápady tak získávají spoustu prostoru. Toho nyní využili i Jan Bouška a Jakub Veselský, zakladatelé Freshlabels, kteří v Praze otevřeli Freshlabels Backpack Concept Store s unikátní nabídkou batohů, tašek a cestovních zavazadel od pečlivě vybraných designových značek z celého světa. Jsou zde zastoupeny nejen proslulé designové ikony jako Herschel Supply nebo Fjällräven, ale i menší značky batohů a tašek z Berlína, Soulu, Kodaně i USA. Nejprestižnějším počinem Freshlabels Backpack Concept Store je nově oficiální prodejní zastoupení kultovní švýcarské značky Freitag, které je jediné ve střední Evropě. Značka Freitag se zde navíc prezentuje velmi originální prodejní instalací.
Jak výběr značek do batohového obchodu vypadá? A jaké podmínky musí splňovat ideální batoh? Nejen na to jsme se ptali Honzy Boušky, jednoho z majitelů Freshlabels.
Čím se vaše obchody liší od těch běžných?
Jednoduše řečeno kurátorováním. Na výběru si opravdu dáváme záležet, takže se nám nikdy nestane, že bychom selekci nechali na dodavateli. Kromě toho se snažíme o našich produktech a značkách vědět všechno a doporučit zákazníkovi opravdu to, co mu sedne. I za cenu toho, že ho od nákupu nějaké věci odradíme. Od začátku se taky snažíme o perfektní a přátelský servis, jak bychom ho sami očekávali. V tomto směru chceme naše zákazníky vždy příjemně překvapovat.
Proč je nový obchod věnován právě batohům?
O otevření specializovaného obchodu na batohy jsme přemýšleli už delší dobu. Kategorii batohů máme všichni ve Freshlabels hodně v oblibě, v roce 2010 jsme byli první, kdo do Česka přivezli Herschel Supply. Když jsme přesouvali náš vlajkový obchod do nového prostoru v Jindřišské, rozhodli jsme se tento nápad uskutečnit a po roce v provizorním interiéru jsme vytvořili prostor na míru batohům, taškám a dalším cestovním doplňkům.
Co musí pro vás ideální batoh splňovat?
Neexistuje ideální batoh, alespoň ne v univerzálním slova smyslu. Každý ho používá jinak a jedním z důvodů, proč jsme chtěli vytvořit specializovaný obchod, je pomoci najít zákazníkům ideální batoh nebo tašku právě pro ně. Kritérií je samozřejmě hodně, od celkového objemu přes rozčlenění vnitřního prostoru až po způsob otvírání. A neméně důležitou roli hraje samozřejmě i design, protože batoh je součástí našeho outfitu.
Jde nám o originalitu, design a udržitelnost
Co musí splňovat značky, které se rozhodnete zařadit do sortimentu?
Každou značku, kterou objevíme, hodnotíme podle několika kritérií. Obecně bych řekl, že značka musí mít co říct. Konkrétně to znamená originální a autentický design, trvalou kvalitu a hodnotu a v neposlední řadě pozitivní přístup k udržitelnosti. Ne všechny produkty, které objevíme, projdou tímto sítem.
Jak probíhají „námluvy“ s novou značkou?
Varianty jsou víceméně dvě. Buď nás osloví sama značka, nebo, což je většina případů, si ji najdeme sami a oslovíme. V obou případech jde o to, zjistit o sobě co nejvíc informací a zhodnotit, jestli se k sobě “hodíme”. S každou značkou se pak snažíme dlouhodobě pracovat, takže se její příběh snažíme správnými kanály předat našim zákazníkům.
Jak dlouhý tento proces je?
Celý proces může trvat od několika týdnů po několik měsíců.
Jaký máte se zástupci jednotlivých značek vztah?
Vzhledem k naší jedenáctileté historii se s některými značkami a jejich zástupci nebo zakladateli známe už poměrně dlouhou dobu. S některými se potkáváme na pravidelné bázi na veletrzích nebo na schůzkách a prezentacích, které pořádají pro své partnery na sezónní bázi. Nejdelší historii máme asi se švédskou značkou WeSC nebo se zakladateli belgické značky Komono. Někdy se také se stejnými lidmi potkáme po letech u jiné značky, což celou komunikaci usnadňuje.
Sedíme na více židlích
Je pro vás snadnější podnikat ve dvou? Jak máte rozdělené funkce?
Nemám bohužel srovnání, je to pro nás oba první podnikatelský projekt, do kterého jsme se vrhli hned po vysoké škole. Musíme dělat kompromisy, ale zároveň máme k dispozici dvakrát větší know-how a můžeme se na sebe navzájem spolehnout. Výhody určitě převažují nad nevýhodami, proto už to spolu táhneme jedenáct let. Co se týká rozdělení rolí, ze začátku jsme všechno dělali ve dvou, balili balíky, jezdili na poštu, fotili nebo připravovali popisky na web. Postupem času s tím, jak jsme byli schopni přibírat nové zaměstnance, to vykrystalizovalo do současné podoby. Jakub řídí firmu jako celek a já mám pod sebou marketing a IT. Ještě dnes ale každý sedíme na více židlích.
Shodnete se vždy při výběru produktů, které budete prodávat?
Do výběru zapojujeme celou firmu, o finální výběr se pak stará nákupní tým s naším přispěním. Většinou se kupodivu shodneme, protože máme všichni jasno v tom, co je a co není Freshlabels produkt.
Pokud byste otevírali další obchod, byl by opět věnován víceméně jednomu druhu sortimentu?
Cest a konceptů je samozřejmě víc, takže se může stát cokoliv.