Chcete začít blogovat, ale jen matně tušíte, co a jak pro to udělat? Dali jsme dohromady pět nejužitečnějších doporučení, která využijete jako jasný a snadno pochopitelný návod. Vytvoření vlastního blogu totiž vůbec není složité, když víte, jak správně na to.
1. Dvě nejdůležitější otázky: o čem a proč
Na začátku byste si měla vyjasnit svou vizi. Vybudování hezkého a zajímavého blogu pak bude o to jednodušší.
Stanovte téma (či témata), kterému se plánujete věnovat. K tomuto máme ještě jeden menší tip – vše vám půjde lépe od ruky, když se bude jednat o něco, co vás zajímá nebo v čem vynikáte. A je úplně jedno, jestli milujete módu, kosmetiku, sport, vaření či například lifestyle. Hlavní je, abyste neblogovala „z donucení“, ale s nadšením.
Poté si upřímně odpovězte na druhu otázku, tedy proč chcete blogovat. Toužíte jen sdílet své dovednosti? Nebo pro vás bude blog příležitostí pro novou kariéru? Či v něm snad vidíte možnost, jak skloubit příjemné (koníček) a užitečné (přivýdělek z reklam)?
Když budete konkrétně vědět, co od vlastního blogu očekáváte, bude se vám s ním lépe pracovat. Od vymýšlení obsahu až po propagaci nebo oslovování potenciálního publika.
2. Inspirujte se a tvořte koncept
Pomalu si utváříte představu o tom, jaký váš blog bude. Než ji ale proměníte ve skutečnost, načerpejte inspiraci u zkušenějších „kolegyň a kolegů“. Sbírejte nápady a pak je použijte pro sestavení svého osobitého stylu.
Ze zjištěných poznatků postupně utvářejte kvalitní koncept, kterým se později budete řídit. Už víte, že chcete web ladit do určité barvy? Zapište si to. Líbí se vám konkrétní typ galerie nebo třeba jednostránkový layout? I to patří do návrhu.
Až si pak sednete k finální výstavbě, nebudete tápat a pochybovat. A celá realizace vám zabere maximálně pár hodin.
3. Zdarma, nebo za peníze?
Dostáváme se k tomu, co obnáší založení blogu. V prvé řadě si rozmyslete, jestli chcete využít bezplatnou, nebo placenou možnost. Výhody a nevýhody obou řešení uvádíme dále u každé varianty.
- Blog zdarma
Nejjednodušší cestu poskytují free blogovací platformy. Zadejte do vyhledávače frázi blog zdarma a obratem se před vámi objeví nabídka řady českých (např. Blog.cz) i zahraničních platforem (např. Wix.com, WordPress.com).
Stačí se zaregistrovat a okamžitě získáte přístup do administrace a editoru. Jaké jsou dva největší klady a zápory?
+ Nulové náklady.
+ Intuitivní obsluha a jednoduchý editor.
– Velmi omezené možnosti pro nastavování vzhledu a funkcionalit.
– Doména s názvem blogovací platformy.
- Blog na vlastní doméně
A na pomyslné „druhé straně barikády“ stojí blog, který vás bude stát nejen čas, ale i peníze. Zakoupíte si unikátní doménu a webhosting. Poté si nainstalujete některý z populárních redakčních systémů (WordPress, Joomla, Drupal) a je to – můžete začít tvořit.
Případně zvolíte mnohem snazší postup a využijete některý z dostupných nástrojů na tvorbu webu svépomocí (resp. předpřipravenou šablonu s nejrůznějšími funkcemi). Dobrou volbu představuje např. český MioWeb.
Dočkáte se tak moderního výsledku jako od profesionálů, a to bez jakýchkoli znalostí programování nebo grafiky. Jaké jsou dva největší klady a zápory této možnosti?
+ Krásný a kvalitní blog s bohatými možnostmi úprav.
+ Absolutní kontrola nad webem a jeho podobou.
– Náklady na pořízení.
– Nutnost seznámit se s vizuálním editorem.
4. Připravte si příspěvky do zásoby
Před oficiálním spuštěním mějte v zásobě pět a více článků. Nebo pro každou rubriku. Dobrý blog je pravidelně aktualizovaný a jeho čtenáři se mohou těšit alespoň na jeden příspěvek týdně.
Kromě toho, že díky poctivé přípravě nezmeškáte důležitý start, vytvoříte si prostor a čas pro „vychytávání much“. Určitě se na začátku nějaké objeví. A když byste je měli řešit a do toho zároveň psát články, možná byste si blogování zbytečně „otrávili“.
5. Po spuštění nezapomeňte na propagaci
Chcete, aby se vaše dílo dostalo mezi co nejvíce lidí? Pak jim musíte jít se svým blogem naproti. Jak? Sdílejte ho a doporučujte na sociálních sítích, založte svému webu „fanouškovskou“ stránku, zmiňujte ho v tematických diskuzích, zaplaťte si reklamu. Zkrátka: efektivně ho propagujte, ať o něm internetové publikum ví.